Аналіз уроку з проблеми:
“Від творчо працюючого вчителя до творчого учня”
- Чи ставилась мета і чи була проведена мотивація на творчу діяльність учнів на уроці?
- Чи була проведена яка-небудь робота вчителя з проблеми “учись учитися”, необхідної для творчої діяльності учнів?
- Яку структуру уроку відбивала творча діяльність?
- Як була проведена підготовча діяльність до творчої роботи (відібраний зміст підручника, навчальних посібників, дані зразки, завдання диференційовано, проектувався кінцевий результат тощо)?
- Як учитель створював емоційне тло для творчої діяльності (умови приміщення , музика, зміни місця за партами тощо)?
- У чому виявлялась управлінська діяльність вчителя в ході творчої роботи учнів?
- Які прийоми використовував учитель для стимулювання творчої діяльності учнів (змагання, призи, інші види заохочення)?
- Як виявлялася творчість учнів? Як учитель інформував про творчість і характеризував її (нестандартність, інтерпретація, новаторство, подвижхництво)?
- Як оцінював учитель творчість дітей?
- Чи виявляв творчість сам учитель?
- Чи носило домашнє завдання творчий характер?
- Яке загальне враження про доцільність і ефективність уроку творчості (із залученням думки учнів)?
Аналіз уроку з проблеми:
“Робота з потенційно обдарованим учнем”
- Скільки в класі , на думку вчителя, потенційно обдарованих учнів?
- В. чому виявляється їхня обдарованість (у загальних здібностям до знань, в умінні вчитися, у працьовитості ,у спеціальних здібностях)?
- Якими характеристиками можна було б відзначити особливо обдарованих дітей?
- Як характеризують діти самі себе?
- Методика складання завдань і характер їхнього представлення потенційно обдарованим дітям.
- Методика створення динамічних груп на уроці.
- Вплив активності й ініціативності обдарованих дітей на загальний інтелектуальний настрій класу.
- Введення моментів гри та змагання на уроці для виявлення потенціалу дітей опосередкованим шляхом.
- Якою мірою відбувається самовираження дітей за їх спеціальними здібностями? Як учитель створював умови для цього?
- Чи фіксувалася увага вчителя на самооцінці знань і умінь обдарованих дітей?
- Чи виявляли обдаровані діти уміння працювати випереджальному режимі навчання?
- Обдаровані діти віддають переваги теоретичним знанням чи практичним умінням?
- Як складаються стосунки обдарованих дітей один з одним і з іншими дітьми класу?
- Чи досяг учитель поставленої мети на уроці? Яка суспільна думка щодо пріоритетної роботи з обдарованими дітьми?
Аналіз уроку з проблеми:
“Виявлення нових технологій у роботі вчителя”
- Як учитель визначає, що таке “технологія” і з яких структур вона складається? Як зв’язана з темою? З особистістю вчителя?
- Згідно задуму вчителя, весь урок буде представляти нова технологія чи окремі елементи? Які?
- Якій технології, з відомих уже, вчитель буде віддавати перевагу? Чим ця технологія відрізняється від традиційних методів, прийомів, методик роботи?
- Чи проводить учитель діагностування знань за тестами перед уведенням нової технології чи керується педагогічною ерудицією, оцінками і спостереженнями?
- Чи блокував навчальний матеріал за результатами діагностування? Чим мотивував у конструюванні змісту навчального матеріалу?
- Як організував первісне представлення знань (варіативне, концентричне)? Чому віддана перевага - теоретичній чи практичній частині?
- Як з’єднував теоретичні блоки знань й інтелектуальні уміння учнів? Як переводив у навчальні чи моторні уміння?
- Як організував роботу над засвоєнням навчального матеріалу (масово, в групах, індивідуально, за допомогою самостійної роботи)?
- Яке місце на уроці займала самостійна робота, якими здобутками вона була наповнена?
- Яка результативність уведення нової технології і як вона відбилася на даних діагностування, отриманих спочатку?
- Як нова технологія відбивається в подальшій роботі вчителя (має пробний характер, входить у систему роботи, визначається окремими темами і розділами навчального матеріалу, технічними умовами роботи)?
- Якою мірою посилюється стомлюваність дітей у зв’язку інтенсивними формами роботи, закладеними в нових технологіях, і як учитель вирішує це питання на уроці?
Пропозиції стосовно висновків до уроку:
- комплексно обмірковувати та конкретизувати в плані завдання навчання, розвитку та виховного впливу;
- реальніше обмірковувати не лише навчальну мету, але й розвивальну та виховну, якщо сприяє цьому, опрацювати підбір матеріалу “Рекомендація вчителя” – вимоги до визначення мети та завдань уроку;
- конкретизувати мету та завдання уроку, повзуючи їх зі змістом навчального матеріалу;
- доцільним є використання наочності, обміркуваня її місця в структурі уроку;
- застосовувати таку наочність, яка привернула б увагу учнів до матеріалу , що вивчається;
- використовувати в системі методів навчання елементи проблемності через систему відповідних прийомів;
- обмірковувати та правильно використовувати контрольно-коригувальну функцію фрагменту уроку як стимулюючу роль навчальної праці;
- ретельно обмірковувати методи та прийоми роботи з навчальним матеріалом відповідно до структурної організації уроку;
- обмірковувати систему вправ, належну практику спрямованості уроку;
- обмірковувати систему запитань, які спонукали б до висновків, зіставлень, аналізу;
- приділити увагу підбору дидактичного матеріалу (елементи новизни, факти для порівняння, зіставлення, висновків), подбати про його виховне значення (методичний кабінет школи “На допомогу вчителю”);
- практикувати випереджальні завдання, обмірковувати їх систему, значення;
- обмірковувати систему роботи з підручником, передбачати самостійну роботу (різні види – відбір матеріалу для ілюстрацій, виписування з підручника орфограм, правил, законів тощо);
- система тренувальних вправ має передбачати не лише аналіз явищ, але й творчі завдання;
- звернути увагу на реалізацію можливостей міжпредметних зв’язків;
- обмірковувати систему контролю та корекції знань;
- обмірковувати структуру уроку, впроваджувати різні форми і методи роботи, урізноманітнювати навчальну працю учнів;
- враховувати важливу роль бесіди в структурі уроку;
- звернути увагу на розвивальне навчання – розвиток розумових здібностей учніів (мислення, мови, уяви, пам’яті тощо) через доцільний підбір методів та форм роботи;
- недостатнє використання підручника як первиного джерела знань, як засобу організації самостійної роботи учнів;
- етап уроку “домашнє завдання” не набув домашнього характеру, а “перевірка домашнього завдання” – достатнього використання для актуалізації матеріалу, необхідного для засвоєння нової теми;
- задавати домашнє завдання не обов’язково в кінці уроку, можна передбачати його на початку уроку або в середині згідно з логікою навчального процесу;
- розробити моделі уроків ;
- зосереджуватись на правильних прийомах праці з учнями (опрацювати матеріал “Типи, структура, методика уроку в школі” за редакцією В. П. Онищука);
- звернути увагу на оволодіння прийомами педагогічної технології, її значення в діяльності вчителя;
- розробити різні види вправ, використовуючи...;
- розробити цикл можливих інтегрованих тем;
- звернути увагу на використання гри як методику організації навчально-виховного процесу;
- звернути увагу на методику організації колективної, групової, індивідуальної творчої діяльності;
- систематичнопрацювати над попередженням неуспішності учнів, звернути увагу на..., здійснювати контроль за...., застосовувати... .