Схема аналізу уроку історії, правознавства
Готовність учителя й учнів до уроку:
підготовка дидактичного, роздаткового матеріалу. Інших засобів навчання;
знання учителем програмних вимог, інструктивно-методичних матеріалів з викладання історії, правознавства;
планування навчального матеріалу, доцільність формування мети уроку, вибір типу уроку у відповідності з його метою;
врахування вікових, індивідуальних особливостей школярів, підбір диференційованих завдань.
Зміст уроку:
відповідність змісту темі уроку;
які завдання уроку, чим вони обумовлені, як в них відображені сучасні підходи до мети і змісту шкільної історичної освіти;
в якій мірі навчальний матеріал уроку відповідає вимогам та змісту освітньої галузі «Суспільствознавство», як в змісті уроку відображені нові факти історичної науки, сучасні підходи до аналізу й оцінки минулого, наявність неоднозначних версій з приводу фактів, які вивчаються;
наскільки взаємопов’язані були етапи уроку? Наскільки цілісним і внутрішньо логічним було все заняття? Як формувалися опорні знання, використовувалися внутріпредметні та між предметні зв’язки?
Характеристика методів, прийомів та засобів навчання:
оптимальність вибору організаційних форм, методів і прийомів навчання;
що (або хто) був для учнів основним джерелом інформації по новій темі? Як він був представлений (єдиний і безапеляційний, один з достовірних, спірний тощо). Чи навчав учитель школярів прийомам критичного аналізу історичних джерел?
у чому полягала навчальна праця учнів? Організація самостійної роботи школярів: постановка проблемних питань, пізнавальних задач, формулювання логічних завдань, формування в учнів навичок самоосвіти;
прийоми активізації пізнавальної діяльності школярів, способи формування сталого інтересу до вивчення історії;
залучення учнів до творчої роботи щодо сприймання й осмислення нового матеріалу;
роль і місце наочності у навчальному процесі;
турбота по подоланню перевантажень учнів навчальною роботою;
використання на уроці підручника, інших джерел знань;
використання активних та інтерактивних методів навчання, традиційних та інноваційних технологій, впровадження досягнень історичної науки, передового педагогічного досвіду.
Поведінка учнів на уроці:
характеристика пізнавальної діяльності та емоційно-вольової сфери особистості учнів (сприймання, пам’яті, уяви, почуттів, волі, мови тощо);
взаємостосунки вчителя й учнів (дисципліна; відношення учнів до матеріалу, що вивчається, атмосфера творчого пошуку тощо);
відношення учнів до навчальної діяльності, методика організації самостійної роботи;
активність учнів протягом уроку.
Реалізація вчителем основних функцій; педагогічний такт, прийоми співтворчості, співробітництва. Педагогічна техніка вчителя.
Результати навчання:
обсяг, зміст домашніх завдань, їх диференційований характер;
якість знань, умінь і навичок учнів; методика оцінювання навчальних досягнень, об’єктивність оцінювання;
засвоєння учнями історичних понять, причинно-наслідкових зв’язків між подіями, розуміння закономірностей розвитку суспільства, уміння характеризувати й оцінювати історичні явища і події;
сформованість системи наукових знань, глибина засвоєння учнями змісту світоглядних ідей;
знання найважливіших теоретичних положень, висвітлених у праця видатних вітчизняних та зарубіжних істориків й правознавців, архівних та державних документів, вивчення яких передбачено програмою;
формування загально навчальних умінь і навичок самостійно здобувати знання: складати план вивчення теми, конспекту, доповіді, виділяти основну думку та суттєві моменти матеріалу, який вивчається.