Схема аналізу уроку фізичної культури
Підготовка вчителя до уроку:
відповідність конспекту уроку його робочому плану;
знання та виконання вчителем програми з фізичної культури, нормативних документів та інструктивно-методичних матеріалів з питань фізичного виховання;
відповідність задач уроку програмовим вимогам, різнобічність задач, їх конкретність та посильність;
правильність підбору засобів навчання у відповідності з поставленими завданнями, врахування психологічних, фізіологічних, педагогічних закономірностей навчання, врахування фізичного розвитку і фізичної підготовленості учнів тощо.
Організація уроку:
підготовленість місць навчання, обладнання, інвентаря. Санітарно-гігієнічний стан спортивного залу, зовнішній вигляд вчителя та учнів;
раціональність розподілу часу уроку по його частинах і снарядах;
доцільність використання площі спортивного залу, снарядів та інвентаря. Раціональність розміщення і пересувань учнів;
доцільність використання методів організації роботи учнів, їх відповідність віку, завданням, змісту уроку (фронтальний, груповий, коловий, індивідуальний методи);
доцільність вибору методів виконання фізичних вправ у кожній частині уроку, їх вплив на навантаження, щільність, на вирішення задач уроку, відповідність віку учнів (поточний, почерговий, одночасний);
оцінка щільності уроку (загальної та рухомої), її відповідність типу і виду уроку. Робота вчителя з підвищення щільності й ефективності уроку;
ефективність роботи активу класу (фізорг, чергові, груповоди), ступінь їх підготовки, дотримання правил безпеки. Контроль й оцінка педагогом роботи груповодів.
Характеристика засобів, використовуваних на уроці:
наявність спеціально-підготовчих вправ для організації учнів. Відповідність використовуваних засобів контингенту учнів, типу уроку, умовам проведення;
відповідність засобів основної частини уроку задачам, які розв'язуються на уроці (врахування можливостей учнів, дотримання раціональної послідовності в проведені уроку, використання педагогом полегшених завдань, врахування позитивного переносу навичок, достатність повторення, її варіативність завдань);
підбір засобів заключної частини уроку, правильність забезпечення відновлення організму;
домашнє завдання, його доцільність, дотримання основних вимог до його змісту.
Характеристика методів, що використовуються на уроці:
якість володіння методом слова, його відповідність задачам, контингенту, зміст інформації, яка передається;
використання методичних прийомів, які підсилюють словесні методи (порівняння, повторення, інтонація тощо);
загальна культура мови вчителя (грамотність, багатство мови, емоційність);
якість володіння методом демонстрації (які різновидності використовувалися, відповідність контингенту задачам і змісту уроку);
використання методичних прийомів, які підсилюють дію демонстрації (швидкий, повільний показ тощо).Якість та виразність показу;
використання поєднання показу і демонстрації;
якість застосування в уроці методів практичного розучування (цілісних, розподілених та цілісно-розподілених вправ), їх відповідність учням, які навчаються, задачам, які вирішуються, дотримання послідовності;
якість застосування в уроці методів попередження і виправлення помилок (метод застосування підготовчих вправ, метод зміни техніки (акцентування, сповільнення тощо), метод орієнтирів);
методичні прийоми, які використовуються з метою оволодіння технікою.
Методика виховання фізичних якостей:
яка увага приділялася на уроці формуванню й удосконаленню постави;
зміст роботи з формування фізичних якостей, які завдання пропонувалися, які методи фізичного виховання при цьому застосовувалися (повторний, змінний, змагальний, ігровий), їх доцільність і відповідність віку, можливостям учнів, задачам уроку, умовам проведення тощо;
навантаження в уроці, її відповідність віковим особливостям, можливостям учнів, задачам уроку, стадії навчання, умовам проведення. Раціональність використання прийомів регулювання об'єму та інтенсивності навантаження (за рахунок довжини, швидкості, темпу тощо). Паузи для відпочинку, їх тривалість, частота.
Виховна робота педагога:
які завдання пропонувалися для вирішення виховних задач;
як вирішувалися в уроці задачі розумового виховання (кмітливості, винахідливості, створення пошукових ситуацій, організації взаємонавчання), морального виховання (формування навичок культурної поведінки, виховання дисциплінованості, організованості, колективізму, товаристськості, взаємодопомоги), естетичного виховання (почуттів, смаків, формування гарної осанки, ходьби, краси рухів, краси поступків тощо), трудового виховання (працездатності, найпростіших трудових навичок);
які методи при цьому застосовувалися (покарання, переконання, заохочення тощо);
уміння педагога володіти класом, формувати свідоме відношення до навчання, забезпечити зацікавленість учнів.
Загальні висновки:
рівень сформованості умінь і навичок учнів;
методика оцінювання навчальних досягнень учнів;
освітня цінність уроку;
оздоровча цінність уроку;
виховна цінність уроку;
основні позитивні сторони діяльності вчителя;
основні недоліки в роботі вчителя, їх причини, шляхи усунення.