Схема аналізу уроку української мови
Підготовленість вчителя й учнів до уроку:
наявність плану уроку;
підготовка дидактичного, роздаткового матеріалу, інших засобів навчання;
готовність учнів до уроку;
раціональність розподілу часу на окремі етапи уроку.
Організація уроку:
доцільність формування мети уроку;
цілеспрямованість завдань, які вирішують на уроці;
логічна послідовність окремих етапів уроку;
виконання плану уроку.
Зміст уроку:
відповідність змісту темі уроку;
правильність висвітлення уроку, формування визначень та висновків, зроблених на уроці;
освітня, виховна, розвивальна цілісність та цінність уроку;
відповідність матеріалу віковим особливостям, завдання особистісно-орієнтованого навчання.
Технологія викладання й учіння:
відповідність структури уроку обраному типу уроку;
оптимальність вибору організаційних форм, методів і прийомів навчання;
види вправ та ефективність їх використання;
робота вчителя у напрямку формування і закріплення в учнів нових для них понять;
діяльність учнів, спрямована на засвоєння й закріплення формально-алггоритмічних форм частин мови, формування прийомів евристичного мислення, що визначає мовленнєву культуру учня;
робота з розвитку орфографічної та пунктуаційної грамотності;
ефективність використання наочності, у тому числі ТЗН, комп’ютерної техніки;
вироблення, враховуючи вікові особливості, в учнів навичок правопису, орфографічних навичок, формування сталого інтересу до вивчення рідної мови;
формування в учнів навичок самоосвіти та самовиховання, методика організації самостійної роботи учнів;
використання вправ, спрямованих на різні способи сприйняття, осмислення, запам’ятовування, вправ, які формують свідоме відношення учнів до мовленнєвих явищ, розвивають пізнавальні інтереси учнів;
методичні прийоми, спрямовані на реалізацію основних дидактичних принципів навчання;
спрямованість та отримання гарантованих результатів навчання;
використання екстенсивних та інтенсивних методик, традиційних та інноваційних технологій вивчення нового матеріалу;
Діяльність учнів на уроці:
формування активності учнів на етапі актуалізації та застосування знань та умінь;
різноманітність видів і характеру самостійної роботи;
навчання учнів обґрунтуванню своїх суджень, використанню порівнянь, узагальнень;
чи вміють учні робити висновки, узагальнення, чи сприяють уроки мови розвитку творчого мислення та уяви дітей, розвитку особистості дитини;
дисципліна учнів на уроці.
Діяльність вчителя на уроці:
застосування матеріалу проблемного характеру, який вимагає вироблення активних мисленнєвих прийомів;
мова вчителя з точки зору емоційності, точності, виразності;
оцінка міри впливу мовлення учителя на учнів;
реалізація основних функцій вчителя, керівна роль вчителя (вміння керувати класом);
дотримання педагогічного такту, реалізація прийомів співробітництва та співтворчості.
результати уроку:
рівень сформованих навчальних досягнень учнів, методика контролю знань, умінь, навичок учнів, правильність і вмотивованість оцінювання, ведення темлатичного обліку знань;
виконання плану уроку;
реалізація мети уроку;
розвивальне і виховне значення уроку;
Найбільш вдалі елементи уроку;
Що на уроці реалізовано не повністю або зовсім не реалізовано, причини невиконання завдань уроку;
Загальна оцінка уроку, як вчителю працювати над усуненням виявлених недостатків.