Схема аналізу уроку трудового навчання
Готовність вчителя та учнів до уроку:
наявність плану уроку;
підготовка засобів навчання, необхідних для проведення практичної частини уроку, дидактичного, роздаткового матеріалу;
готовність учнів до проведення уроку, наявність спецодягу;
розподіл навчального часу на уроці;
знання вчителем програмних вимог, нормативних документів, інструктивно-методичних матеріалів з питань трудового навчання.
Організація уроку, його зміст:
тема уроку, його зміст у програмі, відповідність змісту темі уроку;
доцільність формулювання теми уроку, задач, які повинні бути вирішені на уроці;
вибір типу, структури уроку у відповідності з його метою, урахування вікових особливостей, навчальних можливостей учнів, наявної навчально-матеріальної бази;
компактність і системність уроку;
розвивальні можливості уроку;
виховне значення уроку;
робота з формування спеціальних умінь та навичок учнів.
Технологія навчання й учіння:
спрямованість на отримання гарантованих результатів;
оптимальний вибір організаційних форм, методів і прийомів навчання, використання активних та інтерактивних методик, традиційних та інноваційних технологій навчання;
перевірка засвоєння учнями теоретичного матеріалу, характер запитань і повнота відповідей учнів, їх активність;
вступний інструктаж та пояснення нового матеріалу:
а) правильність постановки мети заняття та усвідомлення її учнями;
б) доступність, посильність запропонованих учням завдань;
в) використання навчально-наочного обладнання;
г) демонстрація прийомів роботи, вказівки по контролю за правильністю виконання прийомів;
д) інструктаж з охорони праці та техніки безпеки;
є) організація закріплення запропонованих знань та умінь.
самостійна практична робота учнів:
а) забезпечення учнів об'єктами для роботи, необхідними інструментами та матеріалами, проведення додаткового інструктажу;
б) відповідність об'єкта праці та виконуваних операцій темі уроку, самостійність учнів при виконанні завдань;
в) правильність виконання трудових прийомів, вміння працювати продуктивно, характер утруднень учнів у процесі роботи, виконання правил техніки безпеки;
г) організація й зміст індивідуального інструктажу, учнів, своєчасність допомоги вчителя, правильність і доцільність фронтального й індивідуального інструктажу учнів;
д) контроль якості виконання учнями робіт, якими критеріями керувався вчитель при оцінюванні якості виконання учнями робіт;
заключний інструктаж, підведення підсумків роботи, виставлення оцінок, прибирання робочих місць;
застосування сучасних засобів навчання, особливості різноманітних пізнавальних задач як організаційно-управлінські засоби навчання праці;
інтегральний підхід до вибору й реалізації освітніх технологій, методів, засобів і прийомів навчання.
Діяльність учнів на уроці:
увага учнів під час розповіді вчителя про характер трудового завдання
і про правила його виконання;
рівень розвитку мисленнєвого завдання у сфері практичного інтелекту;
особливості просторової уяви, вміння планувати свою роботу, читати креслення, технологічні карти, конструювати тощо;
особливості трудових якостей особистості: працездатність, позитивне відношення до фізичної праці, культури, гігієни, естетики праці;
різноманітність видів і характеру самостійної роботи, інтерес та увага
учнів у процесі виконання практичних завдань;
дисципліна учнів протягом усього уроку.
Діяльність учителя на уроці: мова вчителя, використання педагогічної техніки;
реалізація основних функцій вчителя;
керівна роль вчителя (вміння керувати класом);
педагогічний такт учителя, прийоми співробітництва й співтворчості;
здійснення профорієнтації, політехнічна, економічна спрямованість навчання.
Результати уроку:
виконання плану уроку;
реалізація мети уроку;
якість теоретичних знань, сформованість практичних умінь і навичок учнів, методика оцінювання навчальних досягнень учнів;
розвивальне й виховне значення уроку;
найбільш вдалі елементи уроку;
що на уроці із запланованого не було виконано і чому; загальна оцінка уроку.