ДІАГНОСТИКА ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ВЧИТЕЛЯ
Діагностика — це особливий вид пізнання («діагноз» у перекладі з грецької — «розпізнання, визначення»).
Під час відвідування й спостереження уроку керівник, здійснюючи педагогічну діагностику, повинен велику увагу приділяти технології цього процесу. Метою цієї роботи є обґрунтування технологічного підходу до аналізу уроку з точки зору формування професійної компетентності вчителя.
Поняття «компетентність» у науковій літературі розглядається як виражена здатність використовувати свої знання й уміння. Компетентність, з точки зору Ю. Г. Татуру [7], це інтегральна властивість особистості, яка характеризує його прагнення й готовність реалізувати свій Потенціал (знання, уміння, досвід, особистісні якості) для успішної діяльності.
Компетенція — загальна здатність, що базується на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню. Отже, поняття компетентності не зводиться тільки до знань і навичок, а належить до сфери складних умінь і рис особистості.
Змістом професійної компетентності вчителя є глибокі професійні знання, навички й уміння, професіоналізм у галузі психології й педагогіки, досконала методика здійснення навчально-виховних заходів. У структурі професійної компетентності А. К. Маркова [5] виділяє такі напрями:
- спеціальну компетентність, яка передбачає оволодіння професійною діяльністю на достатньо високому рівні, здібність проектувати свій подальший професійний розвиток;
- соціальну компетентність, яка вимагає оволодіння сумісною (колективною, груповою) діяльністю, прийомами міжособистісного спілкування, соціальної відповідальності за результати своєї діяльності;
- особистісну компетентність, що відбивається в оволодінні прийомами особистісного самовираження й саморозвитку, засобами протистояння деформації особистості;
- індивідуальну компетентність, яка знаходить вияв в оволодінні прийомами самореалізації й розвитку індивідуальності в процесі професійної діяльності, готовності до професійного росту, здатності до індивідуального самозбереження, в умінні раціонально організовувати свою працю без перевантажень у часі й силах, здійснювати діяльність напружено, але без утоми та з позитивними результатами.
У цілому ідеалізована модель цілісної соціально-професійної компетентності змістовно представлена чотирма різнопорядковими блоками: Іншими словами, соціально-професійна компетентність включає наступні чотири блоки:
- базовий, що інтелектуально забезпечує (основні розумові операції: аналіз, зіставлення, порівняння, систематизація, ухвалення рішення, прогнозування, співвіднесення результату дії з висунутою метою);
- особистіший, у рамках якого людині повинні бути властиві (або вона повинна характеризуватися ними) такі особистісні властивості, як: відповідальність, організованість, цілеспрямованість;
- соціальний, соціально забезпечуючий життєдіяльність людини й адекватність ЇЇ взаємодії з іншими людьми, групою, колективом. Учитель має керуватися у своєму поводженні цінностями буття (життя), культури, соціальної взаємодії; вибудовувати й реалізувати перспективні лінії саморозвитку (самовдосконалення); інтегрувати знання в процесі їх здобуття й використовувати їх у процесі рішення соціально-професійних задач;
- професійний, забезпечуючий адекватність виконання професійної діяльності .
Успішність учителя значною мірою залежить від якості аналізу його компетентності під час відвідування уроку адміністрацією школи, а значить, і підготовки керівника школи до спостереження під час уроку, збору необхідної інформації під час спостереження. Готуючись до відвідування уроку, керівник повинен: визначити об'єкт спостереження (компонент, аспект, урок як цілісна система, вчитель, учні), поставити мету відвідування, розробити план спостереження та аналізу уроку, ознайомити вчителя з метою відвідування, ознайомитися з навчальними програмами, підручником, визначити, яка тема буде вивчатися на уроці, з'ясувати логіко-структурну, дидактичну та методичну особливість викладання, перевірити шкільну педагогічну документацію (система опитування учнів, стан ведення класного журналу, планування уроків), під час бесіди з учителем вияснити систему роботи над підвищенням кваліфікації та ступінь його ознайомлення з психолого-педагогічною літературою, передовим педагогічним досвідом.
Картка спостереження та аналізу розвитку професійної компетентності вчителя завантажити файл
|